Houben neemt nazorg heel serieus: "Wij trekken het ons aan"

BOUW®Verhaal Nazorg 

Even belangrijk als het bouwen van een kwalitatief bouwproject is het leveren van een degelijke en betrouwbare nazorg. Bij Houben maakt de dienst nazorg integraal deel uit van de afdeling kwaliteit, maar het is een apart team. Vandaag telt dit team zes medewerkers die dagelijks met veel zorg de nodige interventies uitvoeren op vraag van klanten en collega’s. We bezoeken Luc Hoeben die met z’n 15 jaar ervaring de ancien is van de afdeling. Engagement, technische kennis en sociale vaardigheden zijn volgens hem de kerncompetenties bij nazorg. “De manier waarop Houben nazorg biedt aan klanten, mag zeker niet als vanzelfsprekend gezien worden,” leert hij ons. “Deze specifieke service is echt uitzonderlijk in de sector.”

UITEENLOPENDE INTERVENTIES
We treffen Luc en collega Gerry Witters aan bij het appartementencomplex De Beel in Diest. Ze kregen een lijstje met uit te voeren interventies van hun collega projectleider. “Het is de tweede keer dat we hier komen sinds de voorlopige oplevering,” vertelt Luc. “De projectleider is vanochtend even langs geweest om de punten te overlopen die hij met de architect en bouwheer afstemde. Het automatisch sproeisysteem voor de filters van het regenwater haperde, dus hebben we bij alle filters de sproeikoppen gereinigd. Om te weten of de filter daadwerkelijk vuil was, moesten we eerst twee gaten boren. De filters werken nu terug optimaal. De bewoners hebben opnieuw proper regenwater.” Wat verderop toont Gerry ons een verschoven traptrede. Hier zijn enkele klinkers verzakt,” verduidelijkt hij. “Daardoor is er een trede losgekomen die we terug gaan vastleggen. Het zijn nu misschien maar kleine interventies maar dat verschilt van project tot project. De opdrachten zijn heel uiteenlopend en gevarieerd, en dat is het leuke aan deze job,” aldus Luc. “Ik werkte voordien als werfleider bij Houben, daardoor heb ik de nodige technische bagage om zelf oplossingen aan te reiken. Die kennis is belangrijk bij nazorg.”

10-JARIGE AANSPRAKELIJKHEID
Na de definitieve oplevering van een project krijgen de klanten van Houben een vast aanspreekpunt bij de dienst nazorg. Daar gebeurt de verdere opvolging van de op te lossen punten die binnen de 10-jarige aansprakelijkheid vallen, zijnde waterinfiltraties en stabiliteitsproblemen. “Er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden opduiken waarvoor de klant onze hulp nodig heeft. Houben neemt zijn 10-jarige aansprakelijkheid bij bouwprojecten heel serieus. Wij trekken het ons aan, dat zit al jaren in ons DNA en daar ben ik geweldig fier op,” vertelt Luc geëngageerd. “Bij veel bouwprojecten zijn we kind aan huis. Overal hebben we een persoonlijk contact. Hier op De Beel is dat één bewoner uit de appartementen. We zijn dus zelf in beeld en weten onmiddellijk bij wie we ons moeten aanmelden. Dat is ook zo bij de collega’s van de hele Houben-groep. Wij staan mee in voor het onderhoud van onze eigen gebouwen, de interne klusjesdienst van Houben. Ze zien ons meestal graag komen. Zelfs bij problemen benaderen we de klanten op een bemiddelende manier en werken we oplossingsgericht. Om de klanten te ontzorgen is dus ook een goede dosis sociale vaardigheden vereist,” besluit onze fiere gids nog. 

EEN APART TEAM
Dat Houben de dienst nazorg bij een afzonderlijk team onderbracht, is een bewuste keuze. “De vragen van klanten worden op kantoor gecentraliseerd in een opvolgsysteem,” vertelt Ignace Houben, directeur kwaliteit en nazorg bij Groep Houben. “De projectleider nazorg gaat hiermee aan de slag. Hij onderzoekt de specifieke vraag en plant de nodige interventies in bij het vierkoppige team van technici of bij externe nodige hulp. Onze nazorgmedewerkers houden zich momenteel enkel bezig met opdrachten binnen de Houben-projecten. We merken dat die werkmethode aanslaat bij onze klanten. Zij krijgen immers een nieuw aanspreekpunt zonder voorgeschiedenis op hun project. Door de kwalitatieve dienstverlening van nazorg kunnen we een duurzame relatie met onze klanten onderhouden,” besluit Ignace, “dat is de doelstelling van Houben. De toekomstige uitdagingen van de afdeling bestaan erin te waken over onze kwaliteit. Die kan enkel en alleen gehandhaafd worden wanneer we de kwaliteit van de uit te voeren werken dagelijks in vraag blijven stellen. We willen samen met onze project- en werfleiding blijven werken aan de toegevoegde waarde voor onze projecten.”

PROJECTGEGEVENS
Project: De Beel 
Locatie: Diest 
Bouwheer: Beel-Invest Comm.VA
Uitvoeringstermijn: september 2015 - 2017

 

Terug naar overzicht