Groep Houben biedt geïntegreerde bouwservice bij VitaS

BOUW®Verhaal Sint-Antonius 

Net buiten het stadscentrum van het Limburgse Peer bouwt Groep Houben, in opdracht van VitaS, aan het nieuwe woon- en dagverzorgingscentrum Sint-Antonius. Deze opdrachthoudende vereniging van woonzorgcentra in de gemeenten Hechtel-Eksel, Meeuwen-Gruitrode en Peer investeert zo’n 35 miljoen euro in dit project dat in drie fases gerealiseerd wordt. Architect ar-te en studiebureau Stabo kozen voor vlakke vloeren in combinatie met betonkernactivering. Dit project past perfect binnen de strategie van de Groep Houben als gerenommeerde bouwpartner met een geïntegreerde bouwservice voor grote en complexe projecten. We kunnen de vlakke vloeren met betonkernactivering namelijk realiseren in samenwerking met onze dochterbedrijven Airdeck en Future Clima.

“Fase één, de uitvoering van de blokken Y en P, zal in het voorjaar 2020 klaar zijn,” vertelt assistent-projectleider Jeroen Hermans ons bij het begin van de rondleiding op zijn werf. “Dan kunnen de bewoners van de bestaande gebouwen verhuizen naar de nieuwbouw. De oude blokken maken daarna plaats voor blok X en later ook blok Z. Het worden uiteindelijk vier nieuwe gebouwen dus we zijn hier nog wel enkele jaren bezig. Het is een groot project.”

WADI
“De grondwerken zijn vlot verlopen,” leren we. “Er is hier een normale hoeveelheid grondwater. Voor de riolering moesten we wel een oplossing zoeken. Achter blok Y ligt een WADI, dat staat voor water afvoer door infiltratie, die de campus voorziet van regenwater. Door onze werken aan de nieuwbouw, moeten we de noodoverloop tijdelijk afsluiten en een nieuwe riolering aanleggen rond de nieuwe blokken. De bewoners mogen immers geen hinder ondervinden van de werken. Om de WADI later terug te installeren komt er rond de nieuwbouw een riolering die op de bestaande zal worden aangesloten.”

FUNDERING EN BEKISTING
Zowel blok Y als blok P liggen heel dicht tegen de bestaande gebouwen van het woonzorgcentrum waar nu nog bejaarden verblijven. “Hier zitten secanspalen van vijf à zes meter in de grond om het bestaande gebouw te ondersteunen,” toont onze projectleider aan. “Op sommige plaatsen hadden we zelfs onvoldoende ruimte voor de dikke palen waardoor we deze moesten vervangen door betonnen wanden onder de bestaande fundering.” 

De ondergrondse parking van gebouw P telt 33 parkeerplaatsen voor bezoekers. Hier zie je duidelijk de grote overspanningen die mogelijk zijn door het gebruik van Airdeck. “De vier gebouwen hebben telkens dezelfde logica,” gaat onze gids verder. “Ter plaatse gestorte beton voor de buitenwanden, Airdeck en betonkernactivering in de vloeren en traditioneel metselwerk voor de binnenmuren. Onze ploegbazen Jos en Gunther verzorgen met hun ploegen al het nodige betonwerk. “Een dikke pluim voor hun werk hier,” luidt het. “Alle uitsparingen voor de stopcontacten, de schakelaars en voor de aansturing van de zonnewering moeten namelijk bekist worden. Het ontwerp van de architect voorziet geen enkel slijpwerk.”

SYNERGIE VAN DE GROEP
“Op alle niveaus van de vier nieuwe gebouwen werken we met Airdeck-vloeren,” licht Jeroen ons nog toe. “Vanaf de vloer van het eerste verdiep wordt overal betonkernactivering toegepast. Het geïntegreerd leidingsysteem zorgt hier voor koeling. De verwarming zal gebeuren via vloerverwarming die in de chape wordt voorzien. De samenwerking met Airdeck en Future Clima gebeurt volledig in 3D,” vertelt onze collega fier. “Future Clima maakt het ontwerp in 3D, dat stuur ik vervolgens naar onze BIM-afdeling bij Houben. Daar gebeurt de controle en maken ze het uitsparingsplan op dat ik uiteindelijk aan Airdeck bezorg voor de bestelling van de vloeren. Het is een enorm voordeel dat we de uitsparingen voor de technieken niet meer zelf moeten boren. Wij hoeven er enkel nog voor te zorgen dat de uitsparingen vrij blijven bij het storten van de beton. Door het gebruik van de clashdetectie bij de controles in 3D zijn we er ook tijdig achter gekomen dat de technieken niet in het verlaagd plafond aan de ingang pasten. Dat hebben we opgelost door in het plafond een uitsparing te maken. Hadden we dat niet geweten voor we de vloeren gingen storten, dan zaten we achteraf met een groot probleem.” 

“Het is voor mij een leerrijke samenwerking met de collega’s van de Houben-zusterbedrijven Airdeck en Future Clima,” besluit Jeroen. “Ook hier op de werf hebben we een ervaren ploeg. We zijn in totaal met vier voor de project- en werfleiding. Vic en Geert doen de algemene projectleiding. Mijn collega werfleider Timo en ik doen de coördinatie van alles hier ter plaatse. Dat is soms wat schipperen tussen de verschillende partijen maar uiteindelijk leren we er allemaal van bij. Dat we op deze werf met drie Houben-zusterbedrijven samenwerken toont de kracht van onze groep aan. De expertise in verschillende domeinen maakt ons sterk in grote projecten.”

PROJECTGEGEVENS
Project: WZC Sint-Antonius 
Locatie: Peer
Bouwheer: VitaS
 

Terug naar overzicht