Hoe kunnen we
je helpen?

OF +32 (0)11 26 96 00

Vragen?

  • Heb je bepaalde vragen over onze manier van werken? Of wil je graag eens samenzitten om het te hebben over jouw project?

    Laat hier je gegevens achter 
en we geven je snel een antwoord.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
28 maart 2019

De slimme organisatie van het grootste bouwproject Quartier Bleu

Op Quartier Bleu bouwt de THV Houben-Strabag met ruim 230 medewerkers aan het meest luxueuze stadsdeel van Hasselt, in eigendom van bouwheren Matexi en Chateaux Real Estate. Terwijl de laatste ruwbouwwerken worden uitgevoerd, zijn de teams vandaag ook bezig met de afwerking, technieken en wegenis. Door het huidige gebrek aan een openbare riolering vormt het wind- en waterdicht maken van de wegenis een grote uitdaging, zeker gezien de zware regenval van de voorbije weken. Toch moeten de eerste kijkwoningen over vier weken klaar zijn voor bezoekers. Voor de organisatie van dergelijke bouwgrootte maken de acht leidinggevende project- en werfleiders gretig gebruik van slimme bouwmethodes als LEAN en BIM. Ook een fulltime magazijnier bleek een must.

De slimme organisatie van het grootste bouwproject Quartier Bleu

EIGEN BETONCENTRALE
Houben-projectleider Bert neemt ons mee voor een rondleiding op zijn indrukwekkende bouwsite. We lopen op de zandweg die nu nog een meter onder het straatniveau ligt. Van de ondergrondse kelder, een enorme stadsparking van drie verdiepen en een totale oppervlakte van 100.000 vierkante meter,  is al helemaal niets meer te zien. “De verschillende betonfasen van de kelder waren een geschiedenis op zich,” begint Bert zijn verhaal. “We hebben daarvoor gewerkt met een zelf gebouwde betoncentrale en met speciale beton, op maat gemaakt voor deze werf. Onze betonfabrikant werkte met een Duitse ingenieur die groene beton maakte van recuperatiematerialen van hoogovenslak. Het was onze bedoeling om 1.500 kubieke meter beton per dag te storten maar omdat de eerste dag maar liefst 26 werkuren duurde, hebben we dat snel moeten inperken. Het traject van 450 meter, van aan de centrale tot op de stortplaats, bleek veel te lang en traag, dus moesten we pompen bijplaatsen. Onlangs werd de betoncentrale afgebroken, een historisch moment als je weet dat hier niet alleen de kelder maar bijna de volledige site bestaat uit ter plaatse gestorte beton. Voor de vier achterliggende Town Houses werden de plannen onlangs gewijzigd.  Daarom wachten we nu op de levering van de kalkzandstenen. Gelukkig konden we al starten met de bouw van de trapkernen waar ook de technieken in komen. Die vier kernen zijn nu bijna klaar,” licht onze projectleider toe.

 

EERSTE KIJKWONINGEN
Bert neemt ons mee naar Blok B, The Meridian, waar de afwerking intussen is opgestart. Op het dakterras komt een binnentuin waar alle bewoners voorbijkomen bij het betreden of verlaten van hun woning. “Dat is een stukje beleving uit het ontwerp van de Italiaanse architect Antonio Citterio,” leren we.  “Hij koos ook voor een speciale uitgekrabde maar niet afgeborstelde voeg in het metselwerk. Omdat er geen kopse voegen mogen zijn, moet de gevelsteen in elke kolom juist passend gezaagd worden. Het vensterkader ligt precies op dezelfde lijn als de dagkant van het metselwerk, dat is geen eenvoudig precisiewerk. De architect heeft de kleur van de gevelstenen zelf samengesteld, in overleg met de steenfabrikanten.” We betreden de appartementen die over vier weken klaar zullen zijn voor de eerste bezoekers. “Hier liggen de netjes klaar voor de vloerverwarming,” vertelt Bert. “Voor de binnenmuren werken we met gipsblokken die afgefilmd en geschilderd worden. Tegen de plafonds komt traditioneel pleisterwerk. Ons werk zal hier over twee weken klaar zijn, daarna komen nog de vloer en de keuken. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!”

 

DRONES VOOR OPMETINGEN 
In de toekomstige winkelstraat hangen op verschillende plaatsen witte briefjes aan de gevel. “Dat zijn herkenningspunten voor de drones die de gevels hier nog maar pas kwamen opmeten, verklaart Bert. “Langs de ramen komt er natuursteen die ingevoerd wordt uit Duitsland en China. Vanuit mijn ervaring weet ik dat die precieze afmetingen zo belangrijk zijn, dat de kost voor de dronebeelden veel lager ligt dan de foutenlast die we anders zouden riskeren. Daarom bracht ik de landmeter op het idee om met drones te werken. Dat gebeurde uiteindelijk in samenwerking met de KU Leuven. De plaatsing wordt nog spannend, maar ik heb er alle vertrouwen in.”

 

OPMERKELIJKE WEGENIS
Bijzonder aan deze bouwwerf is het ontbreken van een openbare riolering. “Hier komen eerst de gebouwen en daarna pas de wegenis,” vertelt onze projectleider. “Zoiets maak je niet veel mee. Onze taak bestaat erin om de wegenis wind- en waterdicht te maken voor de riolering. Door de regenval hebben de werken een week stil gelegen maar vandaag zijn we terug gestart. Toch moeten we overal nog veel water opzuigen om alles droog te krijgen en dat neemt tijd in beslag. De beton wordt eerst gekogelstraald, dan komen er twee lagen epoxy, vervolgens de roofing en tenslotte nog twee lagen gietasfalt van drie centimeter. We werken met een Duitse onderaannemer die zeer nauwkeurig tewerk gaat. Echte deutsche Gründlichkeit,” aldus een fiere Bert.

SLIMME BOUWMETHODES BIM EN LEAN
Om het grootste bouwproject dat Houben ooit realiseerde in goede banen te leiden, maakt ons team gebruik van een BIM360Team-portaal en een LEAN-planning. Houben-collega BIM-projectingenieur Jurgen heeft sinds meer dan een jaar zijn fulltime werkplek op deze werf. “Ik denk mee over oplossingen en teken ze voor iedereen uit in 3D,” vertelde hij ons tijdens een persoonlijk gesprek. “Op die manier kunnen er snel wijzigingen uitgevoerd worden. Alle tekeningen zijn voor iedereen beschikbaar op een BIM-platform. Dat is een ongelooflijke meerwaarde voor alle partijen. Bij de oplevering zullen de bouwheren een ‘As Build’ ontvangen.”

Sinds januari dit jaar wordt er ook gewerkt met een LEAN-planning. “Omdat we met een zevental onderaannemers werken, is het belangrijk dat we onze planningen op elkaar kunnen afstemmen,” verklaart Bert. “Dat gebeurt iedere ochtend in een daily-stand. We zijn hier met 230 mensen aan het werk, dat kun je vergelijken met een groot bedrijf. Daarom hebben we nu ook een fulltime magazijnier aangesteld. Deze beheert al het materiaal, hij zorgt dat de werf proper blijft en dat de leveringen op de juiste plaats gebeuren. Het lijkt misschien een luxe maar op een grote werf als deze is het een noodzaak om de goede organisatie te behouden.”

PROJECTGEGEVENS
Project: Quartier Bleu
Locatie: Hasselt
Bouwheer: Matexi en Chateaux Real Estate
Uitvoeringstermijn: Februari 2017 – 2020

Blijf op de hoogte van onze laatste cases en referenties. Schrijf je in op de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.