Het bouwteam dat het meesterwerk Z33 tot leven bracht

BOUW®Verhaal Z33

Op de bouwwerf van het kunstencentrum Z33 in Hasselt maakt Houben-kraanman Antonio zijn laatste dagen. Door de moeilijke bereikbaarheid prijkte de torenkraan maar liefst anderhalf jaar boven deze werf van de THV Houben-Belemco. Terwijl de laatste opruimwerken van de ruwbouw worden uitgevoerd, is de afwerking nu volop aan de gang. We worden rondgeleid door werfleider Kristof Mutert, die ons professioneel door elke ruimte gidst. ‘De ruwbouw was bijzonder detaillistisch,” vertelt hij ons, “maar de afwerking is eerder sober.” Toch valt het ons al snel op dat sober tegelijk ook zeer secuur betekent op deze werf die we bij ons eerste bezoek in april vorig jaar al een ‘kunstproject’ noemden. Dat beaamt ook de veeleisende Italiaanse architecte Francesca Torzo. “Dit Houben-team voert een meesterwerk uit,” vertrouwde ze ons toe tijdens een persoonlijk interview.

AL ZES MAANDEN GEDETAILLEERD STUKADOREN
We starten de rondleiding op het gelijkvloers van het bestaande gedeelte dat gerenoveerd werd. Er zijn twee stukadoors aan het werk. “Het pleisterwerk op de eerste verdieping is net klaar,” legt Kristof uit. “Als laatste is nu het gelijkvloers aan de beurt. We werken hier met twee vaste stukadoors die we zeer goed kennen en op wie we kunnen rekenen. Ze zijn eind augustus gestart, dus ze doen er vrij lang over, maar ze weten perfect hoe het er moet uitzien en voeren hun werk zeer nauwkeurig uit.” Op de eerste verdieping kan het pleisterwerk nog niet helemaal afgewerkt worden aan de deurstijlen. “Omdat er precies vier centimeter van het binnenschrijnwerk zichtbaar moet zijn, wachten we hiermee tot de binnendeuren geplaatst zijn,” vertelt onze werfleider. 

ONZICHTBAAR GEÏNTEGREERDE VENTILATIE
Het strakke ontwerp van de Italiaanse architecte Francesca Torzo voorziet geen standaard zichtbare ventilatieroosters. “Er zijn kleine ventilatiespleten voorzien aan de zijkanten van de vloeren, ter hoogte van de muur. De vloeren lijken daarom zwevend gemaakt. Voor deze constructie hebben we overal speciale bekisting geplaatst, deze bekisting blijft ook dienst doen als luchtkanaal. Er was wat creatief denkwerk voor nodig om samen met het team tot een oplossing te komen. Maar die uitdagingen zijn juist het leuke aan deze werf. De constructie was een tijdsintensief werk maar het geeft een zeer mooi en uniek resultaat,” besluit Kristof trots.

MEEST INDRUKWEKKENDE GANG
Door een muuropening in het publieke gedeelte van de bovenverdieping krijgen de bezoekers een bijzonder zicht op de meest indrukwekkende gang van het gebouw. “Dit is de 11 meter hoge gang die gelegen is achter de voorgevel. Nadat de bezoekers beneden aan de balie hun kaartje hebben gekocht komen ze als eerste door deze sprookjesachtige gang die nog verlicht zal worden met ledstrips en spots,” onthult onze gids die zelf danig onder de indruk blijkt te zijn van dit spektakel. “Samen met de diamanten plafonds vormt deze gang voor mij het absolute paradepaardje,” vertelt hij ons nog. “Je voelt je toch ongelooflijk klein als je hier loopt.”

BESCHEIDEN MAAR SECURE AFWERKING
“Op het balkon, met zicht op de inkomhal, komen de burelen voor de directie van het museum. Verder zijn er nog kantoren en een vergaderzaal. Daar wordt de vloer 
afgewerkt met tapijt. Eigenlijk is de afwerking in het hele gebouw vrij bescheiden,” concludeert onze gids. “Het lijkt misschien complex maar in wezen is het toch eenvoudig. De exporuimtes worden afgewerkt met polybeton, verder is het nog het binnenschrijnwerk en tenslotte de pleisterwerken, die zijn het moeilijkst.”

NAUWE SAMENWERKING 
“Als werfleider is het nu mijn belangrijkste taak om de planning te coördineren en ervoor te zorgen dat de afwerking zo secuur mogelijk gebeurt. Het is fijn werken omdat we met een klein team zijn. In de drukste periodes waren we hier met maximum 40 mensen aan het werk. Door deze nauwe samenwerking maken we de hoge eisen van het ontwerp en van de architecte Francesca Torzo waar. We participeren actief aan de uitvoering van het ontwerp.  Een mooi voorbeeld daarvan is de opbouw van het unieke plafond in de grote toren. Daar was een sterk staaltje teamwerk voor nodig.  De betonplaat is 1.20 meter dik, met 72 vierkante uitsparingen die een conisch verloop hebben. Na lang nadenken beslisten we om de bekisting aan de onderzijde op te vatten als een ondersteuning uit Layher-stellingmateriaal. Boven de bekisting werd een raster getimmerd waarop we op maat gemaakte EPS-blokken plaatsten. Omdat we het betondeksel in één keer moesten storten, zorgden we voor een sparing in de blokken waarin een lange draadstang werd gespannen om de blokken op hun plaats te houden. Zo waren we zeker van een exacte uitvoering.  Maar de moeilijkste opdracht was nog het plaatsen van de wapening van het geheel gezien de geringe betondikte. De stabiliteitsingenieur wilde er per se ter plaatse gevlochten wapening in hebben. Samen met de vlechter op de werf bedachten we een echt weefsysteem. Hiervoor moesten de bekister en de vlechter tegelijk samenwerken om elkaar niet vast te werken. We ontwierpen een speciale, dragende beugel waarop de staven konden doorgeschoven worden. Er was behoorlijk wat gecoördineer en 3D-inzicht voor nodig om deze klus te klaren. Nu zijn we met z’n allen enorm fier op het resultaat.” besluit Kristof.

ARCHITECTE FRANCESCA TORZO AAN HET WOORD
Tijdens een persoonlijke interview getuigde architecte Francesca Torzo met veel superlatieven over haar samenwerking met het Houben-team op Z33. “Zonder dit uitzonderlijke team zou Z33 niet eens bestaan,” klonk het aan het begin van een gesprek waarin ze een uitvoerig pleidooi voert over waarden en ethiek in de bouwsector. Lees hier het interview met Francesca Torzo.

PROJECTGEGEVENS
Project: Kunstencentrum Z33 
Locatie: Hasselt
Bouwheer: Provincie Limburg
Uitvoeringstermijn: Augustus 2017 - Mei 2019

 

Terug naar overzicht