Hoe kunnen we
je helpen?

OF +32 (0)11 26 96 00

Vragen?

  • Heb je bepaalde vragen over onze manier van werken? Of wil je graag eens samenzitten om het te hebben over jouw project?

    Laat hier je gegevens achter 
en we geven je snel een antwoord.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
06 oktober 2021

“Stijgende grondstofprijzen zijn de volgende grote uitdaging”

2021 gaat zijn laatste maanden in, een nieuw bouwjaar lonkt. Tijd voor een stand van zaken. Na een bewogen anderhalf coronajaar mogen we voorzichtig vooruitkijken naar een najaar en 2022 als vanouds. Dat er geen gebrek is aan nieuwe uitdagingen, beseffen CEO Peter Tans en COO Jochen Willen als geen ander. Maar dat belet hen niet om vol ambitie de toekomst tegemoet te kijken bij Houben.

“Stijgende grondstofprijzen zijn de volgende grote uitdaging”

Terug op kruissnelheid

Dat 2020 en een groot stuk van 2021 op veel bedrijven en sectoren hebben ingehakt, is een understatement. Toch kijkt COO Jochen Willen met trots terug op de afgelopen periode. “Ondanks de vele onvoorspelbaarheden, zijn we nooit gestopt met bouwen. Op zich is dat al een enorme prestatie.”

“Ook al bouwden we niet altijd op volle capaciteit, we leverden telkens met succes op. Telkens in extra nauw overleg met bouwheer en bouwpartners én steeds met wederzijds respect voor ieders situatie. Die aanpak en inspanningen lijken vandaag te lonen. Met meer dan 20 lopende projecten en een tiental nieuwe projecten op til in het najaar, puilt het orderboekje momenteel uit.”

“De pluim daarvoor is trouwens helemaal voor de hoed van onze mensen, onze grondleggers. Zij hebben laten zien een ambassadeur te willen zijn voor dit bedrijf. Spontane initiatieven vanop de werf, zoals het bouwen van coronaproof overleghokjes of het aanstellen van een Covid-verantwoordelijke zijn daar een mooi voorbeeld van.”

49,2 jaar

“Dat we die extra inspanningen konden leveren, hebben we voor een groot stuk te danken aan de ervaring van onze mensen. Tegelijkertijd beseffen we dat we die ervaring niet verloren mogen laten gaan en dat we deze moeten doorgeven aan de volgende generaties”, vult CEO Peter Tans aan.

“De gemiddelde leeftijd op de werf bedraagt momenteel 49,2 jaar. Dat is een absolute sterkte, maar de realiteit is ook dat er een nijpend tekort is aan jonge instromers in de bouwsector. We moeten dus nù investeren in onze toekomst.”

“Daarom staat het najaar 2021 volledig in het teken van onze wervingscampagne ‘Kom van de grond’. Zowel online als offline willen we jongeren overtuigen dat de bouw spannender dan ooit is: vol innovatieve technologie, met mooie uitdagingen voor jong en oud, doeners en denkers, mannen en vrouwen.”

COO Jochen Willen (links) en CEO Peter Tans (rechts): "Het najaar van 2021 staat volledig in het teken van onze wervingscampagne ‘Kom van de grond’. Zowel online als offline willen we jongeren overtuigen dat de bouw spannender dan ooit is."

Meer BIM en lean, minder faalkosten

Eén van de technologieën die de bouwsector helemaal veranderd heeft en dat de komende jaren nog volop zal doen, is BIM-technologie. “BIM speelt vandaag al een grote rol binnen de Houben-projecten, maar de komende maanden schakelen we nog een paar versnellingen hoger”, onderstreept Jochen Willen.

“Ons streefdoel voor begin 2022 is een duidelijke reductie van de faalkosten. Enerzijds door het BIM-team en het werfteam straks nog nauwer met elkaar te laten samenwerken in projectteams. Anderzijds door het leanverhaal nog prominenter te integreren in onze bouwprojecten. Daarnaast willen we onze projectleiders meer en meer de ruimte geven om even afstand te nemen van hun projecten, om te bekijken op welke vlakken er nog zaken kunnen gefinetuned worden. Dit moet de algemene kwaliteit van onze realisaties nog meer ten goede komen.”

“Die extra synergie zal nodig zijn om de volgende grote uitdaging in de bouwsector het hoofd te bieden: de toename in grondstoftekorten en bijgevolg ook de stijgende grondstofprijzen. Het is aan ons om – net als tijdens de coronacrisis – te bewijzen dat ons vermogen om ons sàmen aan te passen aan de moeilijkste situaties onze grootste sterkte is.”

Gezondheid op één

Onder het motto ‘een sterk bedrijf is een gezond bedrijf’ zetten we de komende maanden tot slot een aantal initiatieven op poten voor onze grondleggers. Peter Tans: “Vorig jaar lieten we ons kantoorpersoneel testen op hun fitheid. Dit jaar proberen we met Fitbees elk van onze meer dan 150 medewerkers te bereiken. Fitbees is een game die focust op voldoende slapen, gezond eten, water drinken en bewegen.”

“En ook onze traditionele veiligheidsdag kadert dit jaar voor een groot stuk rond gezondheid. Hoe kan bouwtechnologie helpen om onze lichamen te sparen én efficiënter te werken? Om succes en gemotiveerde grondleggers op lange termijn te garanderen, kunnen deze twee zaken volgens ons niet meer zonder elkaar”, besluit Tans.

Blijf op de hoogte van onze laatste cases en referenties. Schrijf je in op de nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.