Hoe kunnen we
je helpen?

OF +32 (0)11 26 96 00

VAN BIM TOT BEO: ALLES UIT DE KAST VOOR NIEUWE GENKSE ZORGBASIS

17 december 2019

Op de Genkse Welzijnscampus verrijst momenteel de nieuwe hoofdzetel van CAW Limburg, Pleegzorg Limburg en het Vertrouwenscentrum voor Kindermishandeling.
De drie vzw’s nemen er hun intrek begin mei 2020. Intussen zijn de werken al sterk gevorderd. Wij nemen deze Design & Build-opdracht volledig in handen met ons projectteam. Van design, over de grondwerken, tot het uiteindelijke meubilair. Projectleider Adriaan Put leidt je graag rond op zijn werf.

Terug naar overzicht
VAN BIM TOT BEO: ALLES UIT DE KAST VOOR NIEUWE GENKSE ZORGBASIS

HET ONTWERP: TRAPPEN ALS RODE LOPER

De toekomstige hoofdzetel, vier verdiepingen hoog, biedt straks plaats aan zowel de publieke als de administratieve diensten. Die opdeling wordt extra in de verf gezet in het gebouwontwerp.

“Twee watervaltrappen figureren letterlijk als rode loper doorheen het gebouw. De trappen bestaan volledig uit rood beton en ook aan de voet van de trap is er gekozen voor een vloervlak uit rood gepolierd beton. Als je beneden aan de trap staat, kan je trouwens helemaal tot boven kijken, tot op de vierde verdieping. Een zeer leuk visueel effect.”

“De grootste blikvanger aan de buitenzijde van het gebouw is de gevelafwerking. Eén van de vier gevels bestaat namelijk uit geglazuurde terracottategels. De overige gevels zijn afgewerkt met traditioneel metselwerk.”

 

DE TECHNIEKEN: BODEMENERGIE EN BETONKERNACTIVERING

“Om dit grote gebouw te verwarmen, viel de keuze voornamelijk op betonkernactivering. Onder de parking van het gebouw zorgt bodemenergieopslag straks voor warmte en koeling vanuit de ondergrond. Om genoeg warmte te garanderen, voerden we maar liefst 24 boringen uit van telkens 140 meter diep.”

“Die verwarming of koeling komt via een leidingensysteem binnen in de Airdeck-vloerplaten en zorgen voor een geschikt binnenklimaat dankzij de inertie van het beton. Enkele convectoren zorgen voor versterking in de inkomhal en de vergaderzalen.”

“Ook voor de overige technieken trokken we volop de ecologische kaart. Er loopt geen enkele gasleiding door het gebouw en het dak ligt straks volledig bedekt met zonnepanelen. Tot slot werken we ook met
een regenwaterput van 15.000 liter voor de spoeling van de toiletten.”

 

DE AANPAK: LEAN EN BIM

“Dit project verloopt via het Design & Build-principe. In dit geval was het de bouwheer die zijn eisen in een bestek heeft gegoten. Hierop stelden we een bouwteam samen met een architect en studiebureaus voor stabiliteit, technieken en akoestiek. Samen namen we het op tegen vier concurrerende ontwerpen.

De volledige aanloopfase duurde een jaar. Tijdens die periode bespraken we met de bouwheer al heel wat uitvoeringsdetails, met positieve gevolgen voor de uitvoeringstermijn.”

“Uiteindelijk mochten wij met het project aan de slag. We hebben dan ook heel wat werk in de voorbereiding gestoken om de uitvoeringstermijn zo kort en efficiënt mogelijk te maken. Enerzijds verloopt de planning volgens onze lean-werkwijze (meer hierover op p.20). Anderzijds hebben we het hele bouwwerk in BIM-modellen omgezet.

Op deze manier mikken we op een bouwproject van 14 maanden, van de grondwerken tot het plaatsen van de meubels. Een strak tempo.”

 

DE UITDAGINGEN ONDERWEG

“Tot nu toe probeerden we de planning zo efficiënt mogelijk in te vullen door creatieve oplossingen te zoeken.”

“Een voorbeeld hiervan waren de prefab steunkolommen onder de vloerplaten. We hebben heel wat prefab elementen gebruikt om het bouwproces te versnellen. Omdat de leverancier moeite had om het werftempo te volgen, voorzagen we eerst de belangrijkste kolommen. Voor de rest gebruikten we stippen en houten balken ter ondersteuning, tot de leverancier weer kon aansluiten.”

“Een andere uitdaging was het plaatsen van de ventilatie- en verwarmingsvoorzieningen in de Airdeck-vloerplaten. Aangezien al heel wat technieken tijdens de ruwbouwfase worden verwerkt, zijn een goede planning en coördinatie cruciaal. Zo optimaliseerden we al heel snel de planningen van de aanwezige partners, zoals de vlechters van de wapening en de mannen van de betonkernactivering… Alle wagonnetjes pasten perfect in elkaar. Zo gingen we van drie en een halve week voor de vloerplaat op de eerste verdieping naar telkens twee weken voor de overige verdiepingen. Een enorme tijdswinst.”

“Tot slot dienden we extra aandacht te besteden aan de stevige akoestische eisen. Om de nagalmtijden heel laag te houden, integreren we onder meer akoestische plafondeilanden, geperforeerde wanden, plafonds en zelfs akoestische voorzieningen in het vast meubilair. Daarnaast kiezen we ook voor extra dikke wanden in de vergaderlokalen.”

 

AFTELLEN NAAR DE OPLEVERING

“Momenteel zitten we over halfweg, perfect op schema. Binnenkort beginnen we aan de binnenafwerking en het inrichten van het gebouw. De lean-plansessies met de betrokken onderaannemers vormen de geschikte basis om ook de komende maanden onze timing te verscherpen of om flexibel bij te sturen waar nodig.”