Hoe kunnen we
je helpen?

OF +32 (0)11 26 96 00

BOUWEN MET LEAN? VERGELIJK HET MET EEN SPELLETJE TETRIS!

17 december 2019

Weinig personen bij Houben die de term grondlegger zo verinnerlijken als collega Jo Wels. Toen hij vijf jaar geleden bij ons aanklopte na een leerrijke periode bij Ford Genk, was zijn missie duidelijk: vanaf nu trekken we volop de kaart van lean. Want wat hij op de Ford-site zag, kon voor hem niet achterblijven in de bouwsector.

Terug naar overzicht
BOUWEN MET LEAN? VERGELIJK HET MET EEN SPELLETJE TETRIS!

VRUCHTEN RIJP OM TE PLUKKEN

“Het lean-principe is al bij al vrij eenvoudig”, stelt Jo Wels. “Hoe optimaliseer je al je processen om zo snel en kwalitatief mogelijk te werken? Zowel op de werf als intern, zowel met je eigen collega’s als met externe partijen. In de automobielsector is deze aanpak al wijdverspreid, in de bouwsector is er nog ontelbaar veel laaghangend fruit om te plukken. Eigenlijk is er de laatste 100 jaar niet enorm veel veranderd qua aanpak. Het is pas nu dat we aan een inhaalmanoeuvre zijn begonnen.”

“Cijfers wijzen uit dat minimum 10% verloren gaat aan faalkosten tijdens een groot bouwproject. Dat is 10 miljoen euro voor een bedrijf van 100 miljoen euro, en meer dan het effectieve winstpercentage! Bovendien weten we uit ervaring dat we de uitvoeringstermijn met een kwart kunnen inkorten met hetzelfde aantal handen.”

 

BOUWTEAM NODIG OP CHAMPIONS LEAGUE-NIVEAU

“Bij Houben zijn we sinds 2016 aan het evolueren naar een volledige lean-organisatie. Vandaag gaan we alleen nog maar in zee met bouwpartners die overtuigd meestappen in het verhaal. Alleen met een team op Champions League-niveau halen we de vooropgestelde lean-doelen.”
“Want het vergt wel degelijk extra inspanningen tijdens de voorbereidingsfase. Iedere bouwpartner heeft verplichtingen naar de rest toe, met het algemeen belang als hoofddoel. Dat gaat van minutieuze planningen op dagbasis
tot het consequent evalueren en verbeteren achteraf. Wist je bijvoorbeeld dat 90% van de tijd een bouwwerf helemaal stilligt? En dat er doorheen de hele bouwperiode op 90% van de oppervlakte niet gewerkt wordt? Het is maar één van de zaken die we proberen te optimaliseren onderweg. ”
“Maar die inspanningen betalen zich snel terug: elk project scoort bovengemiddeld dankzij het succesrecept. De Scholen van Morgen-campus in Neerpelt, ons lean-pilootproject, leverden we vier maanden vroeger op dan voorzien. Om te slagen, moet elke bouwpartner zich wel aan
de ingrediënten houden, open communiceren en (pro-)actief meedenken.”

 

EÉN GOED IDEE IS EEN MAAND TIJDSWINST

“Het is trouwens dat actief meedenken dat lean zo succesvol maakt. De mensen op de werf voelen zich betrokken en gewaardeerd. Niet alleen hun handenwerk maakt het verschil, ook het hoofd, hun creatieve inbreng, wordt cruciaal. De uitvoerders zijn de vakspecialisten. Zij weten precies wat er nodig is om een taak uit te voeren en hoeveel tijd er nodig is. Het is aan de leidinggevenden om hier optimaal gebruik van te maken.”
“Zo waren we bijvoorbeeld tijdens één van
onze vorige projecten helemaal klaar om onze plansessie af te ronden voor de komende acht weken. Tot twee aannemers plots met een idee op de proppen kwamen. We moesten de planning daarna helemaal overhoopgooien, maar boekten dankzij hun input wel een uiteindelijke tijdswinst van vier weken. Die wisselwerking bewijst dat we nog een pak vooruitgang kunnen boeken.”

 

BEGIN VAN DUURZAME PARTNERSHIPS

Na drie jaar lean-projecten opstarten en opvolgen, merkt Jo dat de bouwwereld meer en meer openstaat voor het idee. “Aannemers lopen elkaar niet voor de voeten, er gebeuren minder fouten, minder beschadigingen. Ik heb een vloerder met dertig jaar ervaring gezien die zijn werk een week sneller afrondde dan gemiddeld. Maar ook een plafondbouwer die veel moeite had om het tempo te volgen en achteraf toch kwam vertellen dat hij nooit meer zonder lean wilde werken.”
“Met andere woorden, we leggen op deze manier de basis voor langdurige partnerships. Niet alleen vanuit Houben, maar ook tussen bouwpartners onderling. Ik vergelijk het soms met een spelletje Tetris. Valt alles mooi samen en past de puzzel, dan heeft iedereen plezier en loopt de score snel op. Maar zonder de intensieve samenwerking stapelen de rare constructies zich snel op.”

 

LAAGSTE PRIJS IS NIET LANGER DOORSLAGGEVEND

Hoe ziet Jo de toekomst van lean verder evolueren de komende jaren? “Die laaghangende vruchten zijn er nog steeds meer dan genoeg. Intussen hebben we al meer dan 175 aannemers opgeleid. Ook intern krijgt iedereen een lean- opleiding, inclusief nieuwe collega’s. Maar er liggen nog veel opportuniteiten. Hoe kunnen we bijvoorbeeld architecten en studiebureaus nog meer betrekken bij het lean-gebeuren? Bovendien moeten we nog meer het partnership promoten in plaats van puur te focussen op het financiële. Meer collegialiteit leidt gegarandeerd tot minder fouten en dus tot
meer tijds- en kwaliteitswinst.”
“In een ideale wereld zitten we niet meer in een situatie waar we enkel boetes krijgen als we de afgesproken deadline overschrijden, maar ook een compensatie ontvangen als we vroeger klaar zijn en de gewenste kwaliteit behalen. Want iedere betrokkene haalt hier profijt uit. Op deze manier koppel je het voordeel meteen terug naar de aannemers en krijgen ze hierdoor weer meer middelen in handen om de service naar hun klanten toe te verbeteren. De stroom van goede ideeën moeten we omzetten in gedragsveranderingen op de lange termijn.”